Mindfulness

MINDFULNESS

 

Mensen die last ervaren om in het hier en nu te zijn, diagnose hebben als ADHD, MD, burn-out en vele andere klachten op zowel fysiek als psychisch gebied hebben er baat bij.

 

In het hier en nu zijn, telkens weer je gedachten laten komen en dan accepteren dat wat er is. Een bewuste, open en vriendelijke aandacht die vrij is van veroordelingen.

In feite heb je niets nodig om mindful in het leven te staan. Het is een natuurlijke staat van zijn.

 

Toch is het vanuit een westers perspectief een vreemde staat van bewustzijn. Wij hebben de vreemde neiging om de hele dag na te denken over zaken waar ze over het algemeen niets aan kunnen veranderen. Bovendien herhalen ze die nutteloze gedachten bij voortduring.

In de training besteden we onze tijd niet om deze gedachten te weren. Dat is een verloren strijd. In plaats daarvan leren we naar deze gedachten te kijken voor wat ze zijn en ze los te laten als ze er niet toe doen in het hier en nu.

 

De training wordt in 8 weken opgebouwd en voor de laatste bijeenkomst is er een stiltedag.

Daarna is het altijd mogelijk om aan te sluiten bij andere meditatietrainingen.

 

Deze training is voor iedereen.

Lees verder -->

 

 

Mindfulness is gebleken een krachtig instrument te zijn tegen depressie en vooral ook tegen de herhaling van depressie.

 

Klik op onderstaande link:

http://www.nu.nl/gezondheid/4198742/geestelijke-gezondheidssector-wil-meer-aandacht-depressie.htm

 

of lees hier het artikel:

 

Geestelijke gezondheidssector wil meer aandacht voor depressie

 

Gepubliceerd: 16 januari 2016 10:48

Laatste update: 16 januari 2016 11:11

Naar schatting lijden jaarlijks 550.000 mensen aan een depressie. Dat cijfer is volgens het Nationaal Kompas Volksgezondheid al enkele jaren stabiel.

Toch vindt de sector psychische gezondheid dat er nog steeds meer aandacht moet zijn voor mensen met een depressie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reden voor Fonds Psychische Gezondheid om maandag op Blue Monday weer stil te staan bij de ernst van een echte depressie. De derde maandag van januari zou de meest deprimerende dag van het jaar zijn.

 

Volgens Fonds Psychische Gezondheid heeft één op de vijf mensen in zijn of haar leven ooit te maken met een depressie. Bij vrouwen komt een depressie gemiddeld twee keer zo veel voor dan bij mannen.

 

"Na hart- en vaatziekte is lijden aan een depressie de tweede volksziekte", zegt psychologe Lidewy Hendriks namens Fonds Psychische Gezondheid. Schaamte bij patiënten en angst in de omgeving van patiënten zijn de mistflarden die er voor zorgen dat de geestesziekte nog steeds niet écht wordt geaccepteerd.

 

Taboe

"Mensen met een depressie gaan zelfs ondergronds", beweert psychiater Bram Bakker. "De openheid erover neemt niet toe. Op de werkvloer zijn deze mensen nog steeds een enorm taboe. Dat komt ook deels omdat mensen met een depressie dezelfde vooroordelen hebben als mensen die dat niet hebben: dat je zwak bent, gebrekkige discipline hebt, tekortschiet; dat het eigenlijk alleen maar aan jou ligt."

 

Tegelijkertijd heeft de ramp met Germanwings, waarbij een piloot met psychische problemen een toestel liet neerstorten, niet bijgedragen aan een betere beeldvorming, stelt Bakker.

 

"Men denkt dat mensen met een depressie allemaal dat soort dingen doen. Ik heb piloten geholpen met een depressie. Die waren als de dood dat het uitkwam, omdat ze dan niet meer zouden mogen vliegen. Maar bij die piloot van Germanwings was natuurlijk sprake van een ernstig psychiatrisch probleem."

 

Depressiegala

Bakker is betrokken bij het Depressiegala dat maandag 25 januari in Amsterdam wordt gehouden. Daar treden onder anderen Mike Boddé en Javier Guzman op. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid opent het gala.

 

De kaartverkoop gaat nog niet hard. ''Voor veel mensen is het moeilijk om hier naar toe te komen. Dat zegt al genoeg over het taboe mensen met een depressie.''l

Hoe past mindfulness in je dagelijks leven? Hier staan een aantal mindfulness tips, verzameld van internetsites om je in de hectiek van de dag terug te brengen naar het Nu.

 

TIPS OP EEN RIJ

1.Haal eens bewust adem. Als je zou moeten nadenken over elke ademhaling die je doet om deze gaande te houden, dan hadden we geen fileprobleem in Nederland. Nu je dit leest sta je waarschijnlijk voor het eerst sinds een tijdje weer stil bij je ademhaling. Af en toe stilstaan bij je ademhaling geeft je de kans om met je adem ook spanning los te laten en te genieten van het gevoel van de stromende lucht.

2.Geef anderen je glimlach. Door te glimlachen met zachte ogen ervaar je innerlijke rust. Geef je een ander je glimlach, dan gaat de onderlinge energie al snel stromen.

3.Geef aandacht aan je lichamelijke sensaties. Wees je bewust van je lichaamshouding en hoe je houding je beïnvloed. Door niet gebalanceerd te zitten, staan en bewegen compenseert je lichaam dit door spanning op te bouwen. Hierdoor zal je geneigd zijn om nog meer weg te lopen van je lichamelijke gewaarwording. Maak hier een opgaande spiraal van door bewust aandacht te geven aan je lichamelijke sensaties.

4.Eet met aandacht en wees dankbaar. Eten is meer dan in leven blijven. Voor jou eten is een plant of dier gegroeid en meerdere mensen hebben gewerkt om het in jou mond te krijgen. Dankbaar zijn voor je eten zal je helpen genieten van elke hap die je neemt.

5.Ontdek nieuwe dingen op bekende routes. Probeer iedere keer dat je een wandeling maakt, fietst of met de auto langs een bekende route rijdt iets nieuws te ontdekken. Deze tip geldt voor natuurlijk voor alle routine in het leven. Door open te staan voor het ongewone doorbreek je je patronen en wordt het alledaagse een bijzondere ervaring.

6.Stop met multitasken. Multitasken is tegenwoordig een begrip. Het klinkt efficiënt, maar het voorkomt dat je geniet van de afzonderlijke activiteiten en voorkomt dat je in flow komt. Het veroorzaakt een vol hoofd, onrust en stress. Stop dus met eten voor je computer, met lezen op het WC. Zorg voor meer aandacht voor wat je doet.

7.Snoep een maand lang niet. Je geest volgt voortdurend vast ingesleten denkpatronen. Een prima oefening om te kijken hoe je geest loopjes met je neemt is een maand lang niet te snoepen. Wordt je bewust van patronen die je voornemen doorkruisen “nu heb ik toch wel iets verdiend” of “in het weekend mag ik toch wel snoepen”. Kijk hier met mildheid naar en laat deze gedachten weer los.

8.Adem in en uit voor je spreekt. Breng in contact met anderen eerst je aandacht naar je lichaam, door eerst rustig in en uit te ademen voordat je spreekt. Voel hoe je lichaam reageert in een gesprek, luister naar de gedachten die spontaan opkomen. Geef jezelf hiermee de keuze over wat je echt wilt zeggen en hoe je je boodschap wilt overbrengen.

9.Luister 's ochtends een mindfulness meditatie. Zet een mindfulness meditatie mp3 op je computer, tablet of telefoon. Luister 's ochtends voordat je iets doet eerst rustig naar deze meditatie mp3.

 

 

Waarnemen zonder oordeel