Data trainingen

Waarnemen zonder oordeel

Hoe past mindfulness in je dagelijks leven? Hier staan een aantal mindfulness tips, verzameld van internetsites om je in de hectiek van de dag terug te brengen naar het Nu.

 

TIPS OP EEN RIJ

1.Haal eens bewust adem. Als je zou moeten nadenken over elke ademhaling die je doet om deze gaande te houden, dan hadden we geen fileprobleem in Nederland. Nu je dit leest sta je waarschijnlijk voor het eerst sinds een tijdje weer stil bij je ademhaling. Af en toe stilstaan bij je ademhaling geeft je de kans om met je adem ook spanning los te laten en te genieten van het gevoel van de stromende lucht.

2.Geef anderen je glimlach. Door te glimlachen met zachte ogen ervaar je innerlijke rust. Geef je een ander je glimlach, dan gaat de onderlinge energie al snel stromen.

3.Geef aandacht aan je lichamelijke sensaties. Wees je bewust van je lichaamshouding en hoe je houding je beïnvloed. Door niet gebalanceerd te zitten, staan en bewegen compenseert je lichaam dit door spanning op te bouwen. Hierdoor zal je geneigd zijn om nog meer weg te lopen van je lichamelijke gewaarwording. Maak hier een opgaande spiraal van door bewust aandacht te geven aan je lichamelijke sensaties.

4.Eet met aandacht en wees dankbaar. Eten is meer dan in leven blijven. Voor jou eten is een plant of dier gegroeid en meerdere mensen hebben gewerkt om het in jou mond te krijgen. Dankbaar zijn voor je eten zal je helpen genieten van elke hap die je neemt.

5.Ontdek nieuwe dingen op bekende routes. Probeer iedere keer dat je een wandeling maakt, fietst of met de auto langs een bekende route rijdt iets nieuws te ontdekken. Deze tip geldt voor natuurlijk voor alle routine in het leven. Door open te staan voor het ongewone doorbreek je je patronen en wordt het alledaagse een bijzondere ervaring.

6.Stop met multitasken. Multitasken is tegenwoordig een begrip. Het klinkt efficiënt, maar het voorkomt dat je geniet van de afzonderlijke activiteiten en voorkomt dat je in flow komt. Het veroorzaakt een vol hoofd, onrust en stress. Stop dus met eten voor je computer, met lezen op het WC. Zorg voor meer aandacht voor wat je doet.

7.Snoep een maand lang niet. Je geest volgt voortdurend vast ingesleten denkpatronen. Een prima oefening om te kijken hoe je geest loopjes met je neemt is een maand lang niet te snoepen. Wordt je bewust van patronen die je voornemen doorkruisen “nu heb ik toch wel iets verdiend” of “in het weekend mag ik toch wel snoepen”. Kijk hier met mildheid naar en laat deze gedachten weer los.

8.Adem in en uit voor je spreekt. Breng in contact met anderen eerst je aandacht naar je lichaam, door eerst rustig in en uit te ademen voordat je spreekt. Voel hoe je lichaam reageert in een gesprek, luister naar de gedachten die spontaan opkomen. Geef jezelf hiermee de keuze over wat je echt wilt zeggen en hoe je je boodschap wilt overbrengen.

9.Luister 's ochtends een mindfulness meditatie. Zet een mindfulness meditatie mp3 op je computer, tablet of telefoon. Luister 's ochtends voordat je iets doet eerst rustig naar deze meditatie mp3.

 

Mindfulness is gebleken een krachtig instrument te zijn tegen depressie en vooral ook tegen de herhaling van depressie.

 

Klik op onderstaande link:

http://www.nu.nl/gezondheid/4198742/geestelijke-gezondheidssector-wil-meer-aandacht-depressie.htm

 

Momenteel worden alleen bedrijfstrainingen Mindfulness op maat verzorgd.

 

Wilt u een bedrijfstraining op maat, bel ons dan op

06 292 292 06